miercuri, 16 mai 2007

De ce ar trebui sa facem ceea ce nu facem

1. Nu facem backup
Pentru ca se intampla. Se intampla sa se defecteze HDD-ul, se intampla sa se fure laptop-uri, se intampla sa suprascriem fisiere. De fapt, cel mai des restaurez de pe backup pentru ca am suprascris din greseala un fisier….
Backup-ul putem sa-l facem pe CD, DVD, alt computer din retea etc. Nu trebuie sa ne cramponam ca nu avem unitate de banda. Bine, pentru retele mari, unde volumul dedate este mare si nu putem intrerupe munca in timpul zilei atunci o solutie profesionala este obligatorie, insa pentu retele mici (1-5, chiar si pana in 10) si cu buget mic putem folosi orice mediu disponibil. Nu uitati, backup-ul este OBLIGATORIU!

2. Ok, dar chiar dace facem backup, nu il testam. Nicodata
Si pe urma ne trezim cand facem restore ca nu s-a scris, ca nu copiat si log-urile Exchange, ca nu am inclus system restore sau pur si simplu ceva nu e OK. Nu numai integritatea fisierelor trebuie testata, ci modul cum se restaureaza datele. Daca facem backup la Exchange de exemplu, este obligatoriu sa testam procedura de backup, de cele mai multe ori teoria pe care o stim nu se aplica in practica. Este valabil pentru orice sistem la care facem backup.

3. Nu verificam daca s-a facut update la antivirus
Teoretic el se face. Dar daca nu s-a facut. Ne permitem o infectie? Stiu, si eu urasc sa fac treaba asta, mai ales ca folosesc un notebook care nu este tot timpul conectat la reteaua companiei, si fac update din internet. In implementarile corporate, update-ul se face centralizat, acolo ne putem baza intr-o oarecare masura pe administratorul solutie AV. Eu unul verific cam de doua ori pe saptamana cand s-a facut ultimul update. Daca nu s-a facut nici unul in ultimele (max) 2 zile atunci il fac obligatoriu manual.

4. Nu folosim anti-spyware.
Dupa parerea mea probabilitatea sa ne molipsim cu o astfel de „dracovenie” este mult mai mare decat infectia cu un virus. Acest fapt este verificat, nu dureaza mai mult de 30 minute de navigare de pe un sistem proaspat instalat si vom avea 3-4 astfel de spyware, ne tot dau peste mana cand ne e lumea mai draga.

5. Nu testam update-urile inainte sa le punem pe servere. Asta daca le punem
Sa presupunem ca totusi le punem. Am vazut nenumarate cazuri in care din cauza unui patch nu a mai functionat o aplicatie critica. La fel in cazul service pack-urilor. Este adevarat ca testarea lor amana aplicarea, insa trebuie decis ce este mai important: prelungirea expunerii la acea vulnerabilitate (a se lua in calcul probabilitatea si impactul) sau buna functionarea a sistemului informatic. Cel mai indicat este ca in cazul sistemelor critice, testarea sa fie facuta impreuna cu producatorul/furnizorul, care poate ajuta si in cazul in care exista incompatibilitati.

6. Nu cerem ajutor
Trebuie sa recunoastem, nu suntem cei mai destepti. De multe ori insa orgoliul este prea mare si pierdem timp pretios sapand dupa posibile rezolvari. Este foarte probabil ca o problema aparent complicata sa aiba o solutie extrem de simpla iar noi sa nu vedem copacii din cauza padurii. Eu de multe ori am economisit o gramada te timp doar pentru ca unul din amicii mei fie mai daduse peste aceeasi problema, fie a gasit solutia in 2 timpi si trei miscari pentru ca nu era ingropat in context, putea sa vada asamblul.

7. Nu citim eroarea sau mesajul inainte sa dam OK
Chiar trebuie sa explic? Ok, in afara de motivele clasice, mi s-a intamplat de cateva ori ca in situatii aparent identice, mesajele sa fie diferite. Textul erorii, si o interpretare corecta, ne duce cu doi pasi mai aproape de solutie.

8. Nu ne schimbam parola
De fapt cel mai rau este sa avem aceeasi parola pentru logon la reteaua de la servici, la calculatorul de acasa, la Yahoo si la situl de job-uri. Este faoarte usor de compromis o parola, de exemplu din cache-ul lasat de Yahoo sau din bazele de date ale unui site unde parola este in clar. Deci, nu folositi aceeasi parola, schimbati-o periodic (cred ca 2 luni este un interval rezonabil).

9. Nu folosim HELP
In help gasim instructiuni, exemple, raspunsuri la mai mult de jumatate din problemele pe care le intalnim in timpul exploatarii normale ale unui program. Si mai multe informatii ne sunt puse la dispozitie de alte resurse: Knowledge Base, Resource Kit-uri, forum-uri, comunitati de specialisti etc. Help-ul unei aplicatii este primul loc unde caut informatii cand am nevoie, este cel mai la indemana si cel mai rapid.

10. Nu ne informam
Trebuie sa o facem pentru ca altfel ramanem in urma, „pe dinafara”, nu mai intelegem subiectele discutate la diverse intalniri etc. Trebuie sa fim la curent cu noutatile in domeniu, de la tehnologii la produse, trend-uri si chiar si preturi. Resursele sunt teoretic infinite pe Internet, care pentru multi din noi este teoretic gratis.

Niciun comentariu: