joi, 17 mai 2007

Tastatura si mortarul

Principiile de etica profesionala, principiile de buna practica aplicate in timpul exercitarii unei meserii inseamna profesionalism. In majoritate a meseriilor exista un cod etic scris, iar in celelate exista unul folcloric, insa exista.

Am fost nefericitul beneficiar al unei lucrari lucrari de renovare a locuintei, de dimensiuni relativ reduse. Cine a trecut prin astfel de evenimente intelege ce inseamna “nefericit”. Nu am inteles niciodata de ce zidarul care trebuie sa inceapa lucrul la ora 8:00 apare la 11:30, de ce zidul care iese stramb nu ar fi putut nicicum sa iasa drept, de ce spre sfarsitul lucrarilor se angajeaza fata de alti clienti lasandu-l balta pe cel la care lucreaza, de ce pretul negociat initial se mareste spre final etc. Si astea sunt aspectele “light” ale problemei. Lucrurile se complica cand toti banii de la o plata partiala sunt metabolizati in organism sub forma de metanol provenit de la fluidele ingerate cu o noapte inainte. Din pacate asta se intampla si cu muncitorii angajati ai unor firme de decoratiuni interioare, ca si ei tot oameni sunt. Probabil ca asa spune codul etic nescris al ghildei zidarilor, faiantarilor, vopsitorilor si a celorlalte meserii generatoare de praf.

Ce legatura exista intre mortar si IT? In IT se construieste de la zero, se remodeleaza, se repara, se imbunatateste. La fel ca in constructii. Vine IT-istul, asculta absent ce doresti sa faci, nu intelege chiar tot, face ce stie cu 60% mai multe materiale si cel putin 40% mai mult timp, lasa lucrarea aproape functionala si multa mizerie in urma. Apoi te mai costa ceva bani si timp sa faci, eventual cu alt specialist, ce vroiai de fapt, sa repari greselile primului si sa faci si curatenie. Exact ca la zidari.

Dupa cativa ani m-am convins ca in codul etic al zidarilor scrie “ia banii, spoieste de mantuiala si apoi nu mai raspunde la telefon” dar de cand lucrez in IT nu am auzit de un cod similar si aici.

In IT lucrurile se simplifica. Toate programele, sistemele de operare, aplcatiile de larg consum sunt extrem de simplu de instalat, configurat si folosit. Un click aici, un wizard acolo si gata. Ca sa instalez un Windows nu mai am nevoie de specialist. Ca sa fac un site web la fel (desi ma incapatanez in continuare sa lucrez cu specialisti in acest domeniu, sper sa nu aibe cunostinte in domeniul constructiilor !!). Evident, pentru lucrari mai complexe avem nevoie de un specialist. Exact ca in constructii. O casa nu pot s-o fac de la zero singur.

In constructii insa mai am de invatat. Problema e ca aici lucrurile nu se simplifica in acelasi ritm cu IT-ul. Dar sunt nevoit sa o fac deoarece sunt satul de profesionalismul si codul etic al zidarului. De maine ma apuc sa invat sa gletuiesc si sa spoiesc. Si scap de mesteri.

Discutam curand cu un amic pe marginea scaderii cererii de servicii profesionale in forma lor clasica (instalari de sisteme de operare de exemplu). Nu cumva din cauza ca oamenilor le e frica de zidari? De exemplu, activitatea de crearea de situri web de dimensiuni reduse a fost in mare parte acaparata de «zonele industriale» Regie si Grozavesti, datorita pretului mult redus. Odata cu pretul redus, a venit si o responsabilitate si un profesionalism redus. Si daca pot sa-mi fac o pagina web cu un editor de text, de ce sa mai chem zidarul? Simplu nu?

Astept de cam o saptamana un semn de la un furnizor de IT de unde m-am aratat interesat sa achizitionez un serviciu. Nu tu mail, nu tu telefon, ba chiar nu raspunde la telefon si nici nu intoarce apelul. Imi aduce aminte de o replica pe care am primit-o: “Ma duc sa mai iau un sac de ciment” si s-a intors dupa o saptamana (evident lucrarea era terminata).

Oare serviciile profesionale din IT au inceput sa se transforme in zidarie? Acel serviciu de care are toata lumea nevoie dar se fereste ca de argint viu? Multi oameni cu o pregatire profesionala precara si care nu inteleg care sunt nevoile si asteptarile clientului? Poate ca da, poate ca nu, dar este rolul nostru, atat in calitate de clienti cat si in calitate de furnizori, sa respectam unele principii solide etice si de profesionalism, altfel avem cu totii de pierdut.

Ce ar fi ca in loc de notebook sa plimb in geanta o drişcă si un şpaclu? In fine, lasand gluma la o parte, sper ca acest cod etic nescris al zidarilor sa nu fie adoptat si de catre medici, profesori, politisti etc. Asta daca nu s-a intamplat deja.

PS: Evident am intalnit si zidari profesionisti, de obicei cei care lucreaza cu firme serioase de amenajari. Multa vreme am avut reticienta de a apela la firme de specialitate, gandindu-ma ca un mester “particular” face acelasi lucru mai ieftin. Si cunosc putina lume care nu are aceasta prejudecata. Este evident ca factura primita de la o firma de specialitate este putin mai mare decat estimarea unui mester (care in final poate sa se si dubleze mai ales daca se intampla sa ne lase balta sau sa faca peretii strambi) dar credeti-ma, ca in final iese mai bine, mai ieftin si cu mai putin stress. La fel ca in IT.

Niciun comentariu: